Розробка уроку "Історія та фольклор.Усні історичні джерела"

Тема:  Історія та фольклор . Усні історичні джерела

Мета:        навчальна –   ознайомити з усними історичними джерелами;               навчити        пояснювати, які усні джерела допомагають історикам  
досліджувати минуле; пояснити зміст поняття   «фольклор»;
                  розвивальна -  розвивати пізнавальні здібності; формувати інтерес до     дослідження історичного минулого українського    народу; розвивати навички роботи з джерелами інформації; вчити будувати коротку зв’язну розповідь, характеризуючи джерела інформації;
         виховна -         виховувати шанобливе ставлення до української мови та пам’яток усної народної творчості,виховувати любов до історії українського народу; почуття колективізму.
Очікувані результати: учні знають значення терміна «фольклор», усні 

джерела, розуміють значення фольклору як важливого джерела 

для вивчення історичного минулого, вміють наводити приклади 

легенд, казок, прислів`їв та приказок про минуле.
                                 
Обладнання: історичні атласи, портрети історичних діячів, картки з текстовими завданнями.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань :
«Історичний інтерактивний кросворд»
Учні відповідають на поставленні питання.
Очікуванні результати. Вчитель ставить питання: «Що цікавого, цінного можна  взяти при вивченні усної народної творчості ?»
III. Мотивація навчальної діяльності:
 «Поки живе мова — житиме й народ...» (І. Огієнко)
Як ви розумієте ці вислови? 
(впродовж уроку учні будуть отримувати букви та зможуть зібрати слово, яке також відноситься до нашої теми)
IV. Вивчення нового матеріалу:
Учні записують тему уроку і план
План : 
1.     Фольклор та його різновиди
2.     Історичні думи  козацької доби.
3.     Доля історичних діячів  в історичних піснях.
1.     Розповідь вчителя
Словникова робота
Фольклор — з англ. Folklore- означає «народна мудрість», «знання народу» - усна народна творчість, тобто пісні, казки, прислів'я, приказки, і  ін.
 Усна народна творчість — це поетична історія народу. Тут і родинні оповіді, і перекази про походження назв сіл, міст, річок, озер, і розповіді про видатних людей і важливі історичні події. Кожен народ має свої легенди. Ми з вами повинні знати й пишатися легендами свого народу.
Першим і найдавнішим жанром героїчного епосу українського народу були билини. У билинах згадано лише такі міста, як Київ (найчастіше), Чернігів, Суздаль, Галич, Новгород. Центральні персонажі — Ілля Муромець, Альоша Попович, Добриня, Гліб Володієвич та інші, які  є історичними особами, чиї імена зафіксовані у «Повісті минулих літ», інших хроніках та рукописних документах того часу. (проаналізувати картину В. Васнецова)  АТЛАС
         Поряд з історичними постатями трапляються вигадані чи містичні істоти. У билинах з казковими елементами переважає історична конкретика: точно зазначено місця подій (Київ, Новгород, Чернігів), відтворено імена і діяльність київських князів та їхніх нащадків. Вони в основному збігаються з літописними записами про діяння князів.
         Поки не виникла писемність народна мудрість передавалась із покоління в покоління через прислів’я та приказки. В них також є місце історичним подіям та народної мудрості.
Зараз ми з вами пригадаємо зміст деяких з них.
Учням видаються аркуші, де вони повинні зробити співвідношення частин прислів’їв та приказок.
Коли козак у полі,   то він на волі.
Береженого бог береже,   а козака шабля стереже.
Правда й в морі не втоне.
Посієш вчасно — збереш рясно
Всюди добре, а дома краще.
         Наша подорож продовжується і ми дісталися легенд .
Легенда – це письмовий переказ про якісь історичні події чи постаті.  ВІДЕОМАЕРІАЛ №1
Відкрийте підручники на стор. 55 та прочитайте уривок з легенди про заснування Києва.
1.З чиїм ім `ям пов `зує  літописець заснування м.Києва?
2.Які географічні назви  ви ще побачили в тексті? АТЛАС
РЕЛАКСАЦІЯ

2.     Бесіда
-         Діти а ви любити співати?
-         Про що співається в піснях та думах?
-         Чи можна історикам дізнатися з пісні про події чи діячів?
Так, ми можемо назвати історичні пісні-піснями народними, бо в них є правда минулого.
Окрему ланку в народних піснях займають розповіді про козацтво. МАЛЮНКИ
Героєм однієї з дум є Самійло Кішка, де розповідається про характер завойовника, патріота нашої Батьківщини.
Випереджальне завдання «Історична доля Самійла Кішки».
Визначте риси характеру історичної особи.
(хоробрий, цілеспрямований, організований, мудрий)
                   3.Учитель пропонує переглянути та опрацювати історичну «Пісню про Байду»
ВІДЕОМАТЕРІАЛ.№2
Ця  історична пісня доповідає про виняткову долю  Вишневецького, який ладен був загинути, ніж зрадити козаків та Батьківщину.
   Прочитати уривок зі стор 58. «Пісні про Байду»
                   (Героєм багатьох легенд став Іван Сірко.  Його ім’я також пов’язане  з написанням легендарного листа турецькому  султанові). МАЛЮНОК (І.Рєпін 1880-1891р. «Запоріжці пишуть листа турецькому султанові»).
4. Узагальнення навчального матеріалу.
Виконання вправи «Кольорові пазли»
Учні обирають завдання та дають відповіді.
5. Підсумок уроку
·        Опрацювання очікуваної мети уроку. Чи досягли ми мети?Оцінювання та коментування роботи на уроці.
·        Виставлення та коментування оцінок.
6. Домашня  роботи
ü Опрацювати параграф 9, відповісти на питання стор. 58
ü Працювати параграф 9, скласти стислу розповідь за планом ( стор.59)
ü Опрацювати параграф 9, вивчити одну з козацьких пісень. Підготувати розповідь про те, яким подіям її присвячено.
                                     Відеоматеріал до уроку 1


                                    Інтерактивні цифри

Немає коментарів:

Дописати коментар