- Визначте назву нормативно-правового акта, з якого вміщено витяг.
- З’ясуйте, про що йдеться в документі.
- Установіть основні юридичні показники тексту (об’єкт регулювання, суб’єкт, тобто його правосуб’єктність, юридичний зміст, юридичні обставини тощо).
- Розділіть текст на змістові частини, визначте критерії для виконання завдання.
- Послідовно викладіть свої думки.
- Зробіть висновок.
Загальний алгоритм розгляду юридичних задач рекомендується такий:
1) ФАКТИ. Учасники в наведеній ситуації. Які події з ними відбулися? Які саме факти важливі для правового аналізу, а що є другорядним? При цьому дуже важливо, щоб учні усвідомили: аналізуються тільки факти, наведені у конкретній життєвій ситуації. Ні в якому разі не можна щось домислювати, припускати наявність інших, не викладених у змісті задачі фактів, а тим більше – шукати правове розв’язання проблеми на їх основі.
2) ПРОБЛЕМИ. Які саме проблеми ми повинні розв’язати? Якими нормами права регулюється наведена ситуація?
3) АРГУМЕНТИ. Які аргументи можна навести, пояснюючи дії або бездіяльність кожного з учасників ситуації? Які нормативно-правові акти можна навести для захисту їх прав? Чи не базуються наші аргументи на емоціях, сумнівах чи припущеннях? Для неупередженості й об’єктивності спробуйте подивитися на дану проблему в ролі кожного із учасників наведеної ситуації.
4) РІШЕННЯ. Яке рішення ми приймаємо, розв’язавши проблеми? Наші аргументи на користь того, що воно є єдиним і правильним. До яких юридичних наслідків приведе наше рішення?
Вчимося формулювати усну ( а потім і письмову) відповідь при
аналізі ситуацій з використанням нормативно-правових актів:
" Згідно ст.№... Закону України (повна назва)" - цитуємо чітко ту частину НПА, якою керуємося при вирішенні ситуації- визначаємо розв'язання задачі.
Пам’ятка для зовнішнього аналізу нормативно-правого акта
- Визначте назву нормативно-правового акта.
- Визначте нормативно-правовий акт за юридичною чинністю, галузевою належністю.
- З’ясуйте, ким і коли було видано даний нормативно-правовий акт.
- Визначте, з яких частин складається документ.
- Який предмет регулювання кожної частини?
Пам’ятка послідовності формулювання поняття за ознаками
o Охарактеризуйте поняття.
o Назвіть словосполучення, в яких воно вживається, сферу його вживання.
o Визначте всі можливі ознаки поняття: змістові та другорядні.
o Доберіть ключове слово.
o Доберіть родові та видові поняття, порівняйте їх, визначте родові та видові ознаки.
o Розмістіть ознаки в логічній послідовності.
o Сформулюйте визначення поняття.
Пам’ятка для розв’язування правової ситуації
- Факти. Що відбулося? Хто є учасниками ситуації? Що про них відомо? Які факти є важливими, а які - другорядними?
- Проблема. У чому полягає проблема? Якими нормативними актами регулюється проблема? Які питання нам треба з’ясувати, щоб розв’язати ситуацію?
- Аргументи. Які аргументи можна навести для розв’язання ситуації? Обов’язково слід використовувати законодавчу базу на захист кожної зі сторін.
- Висновок, рішення чи який може бути розв’язок ситуації. Чому саме такий висновок чи таке рішення? Які можуть бути наслідки такого розв’язку?
Немає коментарів:
Дописати коментар